söndag 14 februari 2010

Top 5 Jobbljug





Straight up ljug fast jag avslöjar mig om man tänker efter så det är lite sån inbakad disclaimer som gör att man inte kommer till helvetet. (Hoppas jag.) Funkar på kontor och såna trötta fyrkantsjobb man tvingas på för att ingen vill köpa mina fickluddskonst skapad i 3D studio max.

När man jobbar och en jobbig kund blir ännu jobbigare.
(Detta gäller inte frilandsuppdrag för det är pimparnas marknad och jag är en ensam liten crack hoe.)

1. "Det kan också var det här som är problemet"
(Men det är det inte.)
Klassiskt trollkarsupplägg. Kolla här borta medans jag smusslar ut bikinitjejen i andra änden av scenen.
Variation: Detta är en grej som ofta strular. Ger möjligheten att snacka om något helt annat problem tills kunden tröttnar och låter dig återgå till arbetet.

2. "Det kommer att ta mig minst två timmar att ta reda på detta"
(Eftersom jag inte vill göra det där apa-jobbet som du lika gärna kan göra själv din trötta fan.)
Så halva tiden måste jag slösurfa och lyssna på extremt bra musik som tvingar mig att nodda halsen trött. Annars kommer jag dö av tristess. Det kommer ta två timmar minst, för så lång är en essential mix.

3. "Det funkar inte så"
(Betyder typ: Du har gått över gränsen och nu hatar jag dig.)
När någon tror att man kan lösa världens alla fuckups i den dära dota-maskinen. Typ återskapa en papperskopia av ett foto som någon råkade ha i bakfickan när dom cyklade från Haparanda till Darfur.
Bör följas upp av tekniksnacksdiaré tills kunden inte kan hålla kvar allt man sagt i närminnet och därmed inte kan kolla upp allt man sagt i efterhand. Håll på tills kunden förstår att han inte kommer förstå.

4. "Paketet borde vara påväg till dig nu"
(På samma sätt som svält och krig borde vara avskaffat vid det här laget.)
Men det är det inte för jag glömde det. Paketet ligger här brevid mig och kommer inte komma med posten förrän i morgon. Men visst borde det vara påväg. Det är vi helt överens om.

5. "Jag ska se vad jag kan göra"
Vad kunde jag göra då? Få ner hela fingertoppen i min navel. Stirra på en fläck på väggen i 5 minuter. Bajsa i en halvtimma.

2 kommentarer:

  1. Hoppas ni tar grafiken på fullaste allvar.

    SvaraRadera
  2. farligt spel du spelar mannen! jag är en gammal arbetsgivare med fläckfritt register fast i klister.

    SvaraRadera