onsdag 3 februari 2010

Filmtips

På begäran så ska jag försöka tipsa om någon film i veckan.
Det händer att folk vill ha en top 20 lista. Jag brukar då säga något spydigt eller semi-smart som svar. Men det är ju ännu bättre att lura folk till bloggen. (Tack för idén. Du lyckades övertala mig.)
Denna vecka har jag sett: (+ 10 andra filmer som inte höll måttet)

The Hurt Locker.
Amerikanska bomb-desarmerare i Irak.
Handlar om manlighet och krig.
Riktigt stark och spännande film. Helt ok. skådespelarinsatser.
Oscarsnominerad också. (Som om det är nått jävla riktmärke.)

Lite andra bra filmer man inte bör missa. Vissa lastgamla, andra rätt färska:

Le Dernier Combat
En av Luc Bessons första. Postapokalyptisk lågbudget stumfilm i svartvitt.

The Wackness
Utspelar sig i New York runt 1995.
För er som växte upp under hiphopens gyllene era + att Method Man spelar en liten roll.

Beautiful Losers
Dokumentär om konstnärer. Perfekt när man behöver inspiration eller bara tycker att livet är bull. (Tack för tipset Danne!)

A scanner darkly
Först filmad sen animerad på det.
Fet fet fet.


Några av mina gamla favvoz. Som jag alltid tipsar om:

Blue in the face.
Spelades in samtidigt som Smoke på samma locations.
Improviserat till max.

Gummo.
Kommer alltid vara på min top 20. Vidrig och underbar.

Lucky people center international.
Halva anleningen till att jag jobbar med film. Återkommer ständigt till denna.
MAN MUST DANCE.

2 kommentarer:

  1. Om du vill se en bra dokumentär om graff/street art kolla då in Inside outside.

    Text är dock ett måste för det är en del franska och portugisiska o sladdrig danska.
    UH

    /Mr Freshlikethat

    SvaraRadera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera